8. února 2010

O webech a lidech

Existují jen 2 druhy webů - stručná typologie internetových stránek s přihlédnutím k požadovanému chování jejich návštěvníků.

Úvodem bych vás rád upozornil že na následujících řádcích se ve snaze o přehlednější nastínění problematiky dopustím vědomého zjednodušení celé situace.
Hodnoty
Ať si kdo chce co chce říká, hlavní motivací provozu jakéhokoliv webu je přenášení hodnot (finančních, informačních). Vše ostatní se logicky odvíjí od hodnoty, kterou přinášíme. Tečka. Ale jakou hodnotu a komu ji chceme přinést? Na tom právě záleží.
  • V případě, že jsme komerční subjekt, pak chceme přinést hlavně (přiznejme si to na rovinu) finance sobě. Většinou se snažíme něco prodávat a obohatit se tak přímo.
  • V případě, že jsme neziskový projekt, pak je naší motivací např. přinést určitou informaci našim klientům - ona informace je v tomto případě naší přenášenou / přinášenou hodnotou a klienti jsou ti obohacení. Projekt samotný pak financujeme nepřímo z reklamy, dotací, od sponzorů...
Musíme se tedy zaměřit na dvě zásadní otázky: V čem spočívá hlavní hodnota našeho projektu a komu je směřována? To zatím nebylo žádné moudro, to byl jen úvod.
Typ první: Pastičky na myši

Náš projekt vydělává na platbách za uživatelskou akci, např. nákup (typicky eshop). Logicky tedy chceme, aby náš návštěvník byl aktivní:
  1. přišel
  2. vybral
  3. koupil
Takový eshop tedy musí fungovat jako dokonalá pastička na myši - vše musí být rychlé a bezbolestné. Pokud tomu tak není, zákazník má menší chuť se příště vrátit a znovu nakupovat. Jednorázovou akcí nemusí být pouze nákup, ale např. i registrace nového zákazníka, nebo vyplnění jiného formuláře.
Typ druhý: Kolečka pro křečky

Náš projekt má ohromnou uživatelskou základnu, ale nevydělává na sebe přímo (žádná akce) a tak jsme se rozhodli jej (a třeba i nás) uživit nepřímo - prodejem reklamních ploch (typicky zpravodajský portál). V tomto případě je náš ideální uživatel takový, který:
  1. přišel
  2. prohlédl si náš obsah a cizí reklamu
  3. přešel na jinou stránku a pokračoval bodem 2.
V tomto případě od uživatele nevyžadujeme jednorázovou aktivní akci (např. nákup), ale opakovaný pasivní příjem našeho obsahu a cizí reklamy s tím, že na nějakou třeba časem i klikne... Takový portál musí fungovat jako dobře promazané kolečko pro křečky, ve kterém se také dá běhat pořád dokola. Pokud tomu tak není, kolečko se zadrhne a křeček z něj otráveně odchází. Pokud však je vše v pořádku, běhá uživatel stále dokola a po celou dobu se mu zobrazuje cizí reklama (pozn. nezapomeňte, že i upoutávka na článek v jiné části portálu je ve své podstatě reklamou, která jen udržuje naše kolečko v pohybu).
Opravdu neexistuje další varianta?
Ale ano, pochopitelně existuje i 3. typ internetových stráneka tím jsou stránky neúspěšné. Na takové weby uživatel:
  1. přišel
  2. rozhlédl se
  3. zmatený odešel
Přenesená hodnota veškerá žádná: my jsme nic neprodali, návštěvník nenačerpal žádné nové informace ani neshlédl dostatek reklamy.
Zpátky do reality
Pochopitelně nic není černobílé a tak se i tyto modely v reálu různě kříží a prolínají. Např. Wikipedia - v té se mísí jak cíl rychle najít konkrétní informaci (model pastička), tak přečíst si co nejvíce souvisejících informací (model kolečko). Ostatně, i výše zmíněný eshop, by se měl částečně chovat jako kolečko pro křečky. Návštěva klienta totiž nákupem končit nemusí a ideálně bychom měli vrátit zákazníka zpět do hry, tedy do výběru (toto však již neplatí např. pro proces registrace nebo přihlášení - tam nám návštěvník za návrat na start příliš nepoděkuje).
K čemu je to dobré?
Jistě jste pochopili, že jsem vás v úvodu trošku mystifikoval, když jsem sliboval jen 2 typy webů, uznejte ale, že jsem vás hned vzápětí varoval, že budu zjednodušovat a tak se také stalo. I přes toto zjednodušení však platí, že pokud se vám podaří správně identifikovattyp vašeho projektu (nebo jeho jednotlivých částí), uvědomíte si, v čem spočívá jeho hlavní hodnota komu je směřována, pomůže vám to nejen s návrhem struktury a designu stránek na samém začátku prací, ale zároveň i s odpovědí na tisíc a jednu malou otázku, které se vám během produkce naskytnou.

Žádné komentáře:

Okomentovat