27. prosince 2012

Na co webmaster rád zapomíná

aneb webmasterův check-list! V rychlém sledu za sebou jsem se v posledních týdnech účastnil několika menších, ale o to kompaktnějších projektů a měl jsem tedy šanci uvědomit si následující:
Nezáleží na velikosti projektu ani firmy, která jej realizuje, skoro vždy se zapomene na jednu z následujících věcí, které by však dobrému webu neměly chybět (téměř všechny nejsou za normálních okolností na webu vidět a o to hůře se kontrolují):
  • stránky pro chybové hlášky error 40X a error 500 - hlášky typu Stránka nenalezena, Přístup odepřen - uživatele rozhodně méně zmate stránka ve vlastním designu, než výsledek vyplivnutý prohlížečem - máte takovou chybovou stránku? 
  • robots.txt - jste si jistí, že vám vyhledávací roboti neindexují něco, co nechcete? 
  • print.css - nebo jakýkoliv jiný tiskový styl - jsou vaše stránky opravdu dobře připraveny pro tisk? 
  • favicon.ico - malá ikonka (16 x 16 px - jako jediná je vidět) která se objevuje vedle adresy v adresním řádku, nebo při uložení webu do oblíbených položek a která pomáhá uživateli na první pohled identifikovat ten správný odkaz 
  • počítací kódy návštěvnosti - Gemius, Toplist, Navrcholu, Google Analytics... 
Tak co, máte na svých stránkách, či webu, který spravujete, všechno z výše uvedeného? Tak pak tu mám druhé kolo k zamyšlení, ale to už je trochu z jiného soudku (SEO, použitelnost, přístupnost):
  • SEO-URL - mají jednotlivé stránky rozumnou adresu? (resp. používáte www.moje-kino.cz/index.php?a=1 nebo www.moje-kino.cz/program/leden/ ? Co myslíte, že je lepší jako potrava pro roboty?) 
  • Unikátní <title> stránky - má každá stránka svůj unikátní title? (např.: Moje-kino: Program - leden, nebo se spokojíte s prostým Moje-kino?) Title je důležitý pro uživatele, ve chvílích kdy hledají v Historii navštívených stránek, nebo když si vaší stránku ukládají do oblíbených 
  • Neviditelné odkazy a vodorovné linky - používáte ve stránkách skryté odkazy a vodorovné linky pro oddělení logických bloků obsahu (eventuálně i jiné vychytávky - např. accesskey), které ulehčují orientaci po stránce a na celém webu handicapovaným uživatelům? (např. Přeskoč menu, Na začátek stránky) 
Jak jste dopadli po druhém kole kontrolních otázek? Někdy příště budu třeba pokračovat - tohle je však ten nejdůležitější základ.

10 komentářů:

  1. Podobný checklist používám taky. A ještě mi tu chybí na BoBlogu alespoň:
    - ikonka pro RSS feed
    - Meta tag ideálně pro tvorbu snippetů
    - Přesměrování odkazů ze starého webu přes správné HTTP statusy (v případě Sblogu to asi půjde těžko)
    A jinde třeba:
    - Nějaká komprimace zdrojáků pro větší weby

    OdpovědětVymazat
  2. Mělo tam být meta tag <description> // koukám, že při vkládání komentáře se odstranilo slovo ve špičatých závorkách "description"... příspěvek už nešel zeditovat. Použil jsem tedy HTML entity :).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky za poznámky, Elzo! Na RSS kašlu, budu sdílet na Twitter (ostatně, dole je odkaz na Atom). O chybějícím Description vím, ale zatím jsem žádný nevymyslel, no a přesměrování v tomhle případě nezařídím...

      Vymazat
  3. Bobe, odkaz na Atom dole slouží pouze pro odběr komentářů ke konkrétním článkům.

    Jinak RSSka Ti už fungují http://www.boblog.cz/feeds/posts/default?alt=rss, jen na ně na webu není vizuální odkaz, stačila by malá ikonka nebo textový link. Já sleduju většinou weby přednostně přes RSS a určitě nejsem zdaleka sám :-).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dole na hlavní stránce je Atom příspěvků ;)

      Vymazat
    2. A abychom měli oba v duši klid, tak jsem i přidal ikonku do sloupečku vpravo ;)

      Vymazat
  4. A ještě k tomu přesměrování. Možná by to šlo JavaScriptem (window.location.href), bohužel Ti toto Sblog umožní jen pro obecný HTML kód v pravém sloupku.

    Pro přesměrování každého článku zvlášť mě ještě napadá nalinkovat obrázek někam na externí web, který nebude ve skutečnosti obrázkem, ale v hlavičce bude mít HTTP status s přesměrováním. Pro vyhledávače to sice bude k ničemu, ale čtenáři, co zabrouzdají na starý blog budou alespoň přesměrováni.

    Ápropos v adminstraci Lidé.cz Sblogu je možnost stáhnout staré články do HTML exportu, v Tvém případě přes odkaz: http://blog.lide.cz/blog.fcgi?akce=backup&forceGenerate&userName=b.69

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Elzo, já tyhle všechny triky znám, vždyť jsem na Lidé.cz taky nějakou dobu makal ;) Každopádně starý blog se mi přesměrovávat nechce, ať si tam klidně leží, tak dlouho, dokud Sblog ještě poběží. A zálohovaný ho pochopitelně mám ;)

      Vymazat
  5. robots.txt je nesmysl. Když nechcete něco indexovat, prostě to nepublikujte nebo k tomu zakažte přístup v nastavení http démona. Google nebo Seznam se tímhle souborem možná zrovna dneska říděj ale zítra může být všechno jinak. Nemluvě o množství crawlerů, které robots.txt prostě ignorují.

    Počítací kódy návštěvnosti mají smysl jen když vás návštěvnost zajímá. Rozhodně bych je nezmiňoval jako něco, na co webmasteři rádi zapomínají - spíš to nepoužívají, protože to pro ně/klienta nemá význam (ano, znám takové klienty, kterým je jedno kolik lidí na web chodí a odkud).

    S chybovými hláškami to není tak snadné - u standardní chyby, kterou zobrazí browser totiž hned víte, že došlo k chybě. Některým designérům/vývojářům se ale podaří vyrobit error page tak, že vlastně nevíte co se stalo.

    Za výraz SEO-URL bych sekal prsty. A vůbec, za SEO bych sekal hlavy. Stránky přece děláte pro lidi, ne pro vyhledávače. Crawlerům je více či méně fuk, jestli dostanou /index.php?p=85 nebo /clanek/s-nejakym-divnym-titulkem ale lidem dává te druhá varianta větší smysl a lépe se pamatuje.

    Jinak nemám výhrady ;)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji za poznámky, dovolím si reagovat:
      robots.txt - ano, jistě že to jde i jinak, ale zrovna zakazování přístupu se mi nejeví jako rozumná varianta...
      Počítací kódy - vycházím ze zkušeností z prostředí, kde nás návštěvnost rozhodně zajímá. A pokud vašeho klienta zrovna nezajímá, nebo netuší, k čemu by mu zrovna teď byly údaje o návštěvnosti dobré, tak to ještě neznamená, že se o ně v budoucnu zajímat nezačne a proto je podle mě lepší zkrátka měřit vždy. Resp. není důvod neměřit.
      Chybové stránky - to že musí být srozumitelné a tedy pochopitelné je tak nějak samozřejmé.
      Ad SEO - jistě, že stránky děláme primárně pro lidi, ale ony i ty vyhledávače používají kupodivu hlavně lidi, tak proč to robotům neusnadnit, aby lidem dodaly dobré výsledky. A fuk jim to tedy opravdu není ;)

      Vymazat